torsdag, juli 26, 2007

Skrämmande juli

Under de veckor som jag inte har skrivit något på min blogg, har utvecklingen i förhållandet Ryssland-Storbritannien tagit en mycket oroande vändning.

När jag skummar BBC:s skörd av Rysslandsrelaterat material under juli, blir man varse att ett helt nytt språk har dykt upp när Putin kommenterar Storbritanniens begäran att utvisa Andrej Lugovoj. ”De borde få sina huvuden undersökta” etcetera.
Inget bra.

Rysslands utrikesminister Lavrov har sagt på Echo Moskvy (en av få oberoende etermeder i landet) att man nu vill ha ett normaliserat förhållande medStorbritannien. Det finns goda grunder att tro, att detta utspel främst görs för den inhemska ryska publiken. I övriga etermedier har nämligen teorin lanserats, att MI6 är involverad i mordet på Litvinenko.

Men Scotland Yards fynd i samband med mordet, är mer än indicier. Det är tillräckligt för att fälla Andrej Lugovoj i en rättsprocess, enligt brittiska jurister.

Man kan visserligen hävda att allt detta är nonsens, att Scotland Yard och juristerna går i politikens ledband, vilket Kreml gör.

Så går det utan tvekan till i Ryssland för tillfället. På andra känner man sig själv, heter det ju.

Härinunder länkar jag till några av de artiklar på BBC som jag finner upplysande:

Avsvalnande relationer 16/7, Storbritannien beklagar 18/7, och Lavrovs intervju hos Echo Moskvy 20/7 . Och här en från 20 novmeber 2006: Om FSB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.