tisdag, april 07, 2009

Pax Baltica 20 år

Jubiléer är alltid trevliga. Det här året är som bekant fullspäckat av dem - det är 200 år sedan 1809, då Sverige tappade Finland, det är 300 år sedan slaget vid Poltava.

Och det är 20 år sedan Berlinmuren föll.

Höstens Pax Baltica i Karlskrona kommer att ha undertiteln: Blev det som vi trodde? Berlinmurens och Sovjets fall har ju inneburit både förhoppningar och besvikelser för oss som bor kring Östersjön.

15-16 oktober blir det lunch på residenset, föreläsningar i Karlskrona och specialprogram ute på Kungsholms fort, helt i traditionell anda. Både för öppen publik och mer specialinbjudna gäster.

Eftersom jag sitter med i arbetsgruppen kan jag säga att programmet har tagit form. Det ser superintressant ut.

Läs mer om Pax Balticas långa historia på Pax Balticas egen blogg här.

2 kommentarer:

  1. Ja, Pax Baltica är ju något trevligare att tänka på än Poltava eller Oravais eller Sävar och Ratan...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag menar ju inte precis att Poltavas förlust i människoliv är något att jubilera över, det var inte min tanke.

    Jag förstår att man som konservativ har svårt att släppa förlusten av Finland. ;-)

    //S

    SvaraRadera

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.