torsdag, februari 22, 2007

Dags att lära om!!

Idag, torsdag, kan man läsa i Blekinge Läns Tidning om fallet Viola på Hammarbygården. Hennes anhöriga har slagit larm sedan hon funnits svårt uttorkad och mycket vanvårdad.
Häromdagen berättade Mari-Ann Barkevall i Barometern-OT om vanvården av modern, Ann Sandberg på Bryggaren i Kalmar.

Jag lider med de anhöriga och de drabbade. Hade det varit en äldre släkting till mig skulle jag varit helt utom mig av ilska! Vi har blivit itutade att samhället ska ta hand om de våra. Vi har över åren betalat astronomsiska belopp i skatt för att omsorgen ska fungera när vi behöver den. Och nu går vanvården av den äldre generationen som en farsot över Sverige. Det är faktiskt skamligt.

Och är det inte märkligt; Vi har blivit så itutade att samhället ska ta hand om allt åt oss, även våra nära och kära, att vi gladeligen kan kasta ut hundratusentals kronor på att renovera våra egna hus och lägenheter, resa till Thailand eller anlägga en ny trädgård. Men vi kan svårligen tänka oss att betala motsvarande summa för att våra gamla ska ha det bra på ålderns höst.

Det är något mycket märkligt över den synen på livet.
Borde vi inte lära om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.