måndag, januari 05, 2009

Gott Nytt År!

Det var evigheter sedan jag skrev något alls på den här bloggen. Men det innebär ju inte att jag inte skriver - i BLT har vi ägnat ett antal artiklar under hösten åt det som händer i Ryssland.

I dag, trettondagsafton har vi fokus på vad som händer i Ryssland, med både huvudledare och krönika om gaskris och demokratibistånd.

I övrigt har jag faktiskt tillbringat julen och helgen med att följa upp olika ryska dokumentärer och filmer som har sänts under höst och vinter. Jag måste säga att jag är förstummad över den veritabla flod av material om Ryssland som väller över oss just nu. Av skiftande kvalitet och somligt ur suspekta "fakta"-kanaler, det medges, men ändå.

I mängd tycker jag det motsvaras bara av det något spekulativa studerandet av nazi-regimen.

Den i säklass mest sevärda har ju varit den dokumentär i K-special som sände i SVT om tillblivandet av Gulag-arkipelagen, och hur modiga människor satte väl och ve på spel för att hjälpa Alexander Solzjenitsyn att få den publicerad. Det är beundransvärt, och talar i sig något om vad de själva tvingats gå igenom.

Det knasigaste är definitivt filmen Tsareubiytsa (Assassin of the Tsar) från 1991 med Malcolm McDowell i huvudrollen som den självsuggererande (?) Timofeyev, som tror att han är mannen som beordrade mordet på Nikolaj II med familj.

Filmen var visst med i Cannes. Jag köpte den för 20 kronor på en utförsäljning, så jag hade absolut noll förväntningar. Men den var bättre än sitt pris.

Om än som sagt något vrickad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.