lördag, januari 10, 2009

Vikten av att argumentera med öppna kort

Här är en kommentar som just kom in idag och som jag själv vill kommentera!

Du skriver ovan:
"Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är!"
Jo du, läs ditt eget blogginlägg "Åsiktspolisen slår till - hårt!" en gång till...... :))
I det här landet sprider sig rädslan fortare än jag ens vill erkänna för mig själv.


Alltså det här med att debattera med öppna kort: För mig handlar det om en grundläggande grej, ett sätt att sätta sig till motvärn mot den smygande misstänksamhet och det skitsnackande som man kan uppleva i det här landet när man vågar ha en åsikt.

För mig är öppenhet och rakryggat tyckande en del i den demokratiska traditionen. Det är bland annat av den anledningen jag blir så upprörd när jag läser om det som hänt på Migrationsverket.

Demokrati går ut på att bryta åsikter mot varandra. Jag förväntar mig inte att människor har samma åsikter som jag. Det är farligt och en grupp där alla tycker lika är både trist och gör mig något misstänksam.

Således: Jag argumenterar med andra, eftersom jag förväntar mig att andra ska argumentera tillbaka. Inte för att "vinna" en diskussion, utan för att få ett utbyte.

Men ibland undrar jag om vi håller på att förlora förmågan att föra diskussion med varandra utan att det urartar till personangrepp. Förmåga att skilja på sak och person är grundläggande. Om den förmågan förloras är vi illa ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.