tisdag, juni 09, 2009

Om den amerikanska idén

Just nu inväntar jag årets Engelsbergsseminarium. Förra året var det specifika temat On Russia. I år handlar det om On the idea of America.

Jag har precis läst Barack Obamas bok, Min far hade en dröm. (Recension här.)Den gav han ut för första gången för femton år sedan, då han fått publicitet för att han blivit den första färgade chefredaktören för tidningen Harward Law Review.

Oavsett vad man anser om Obamas politiska inriktning så kan man inte förneka att han är essensen av the American Idea. Hela hans uppväxt, skolning i olika delar av världen och famlande efter en identitet liknar många andras öden i USA. Häromdagen i sitt Kairo-tal sade han just detta: I'm not that different. Hela hans kontinent har i viss mån formats av rotlöshet.

Det ska bli intressant att se vilka forskare som Ax:son Johnson-stiftelsen har bjudit in denna gång. Förra året höll jag på att trilla av stolen när jag öppnade pärmen på mitt hotellrum. Om man nu får vara så ocool.

För den som är intresserad av att köpa boken Om Ryssland, som givits ut efter förra årets seminarium och innehåller alla de diskussioner från förra året, kan göra det här.

Tyvärr är den visst tillfälligt slutsåld, men det kan ju vara värt att hålla ögonen på.

Uppdatering: min kolumn i BLT från förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.