måndag, januari 15, 2007

Dra slutsatser om utvecklingen i omvärlden!

Nu när den värsta snöyran har lagt sig runt Högfjällshotellet kan man konstatera att det är riktigt mycket vitt här i Sälen. Eftersom jag inte sett en flinga snö på hela vintern är det en välkommen omväxling. Är glad att jag fick med mig min dunjacka.

Söndagen inleddes mycket intressant med försvarsministern Odenberg och ÖB Håkan Syrén i talarstolen. Jag hade önskat att Odenberg hade varit klarare kring de konkreta problem som Sverige står inför. Han nämnde inte värnplikten med ett ord, vilken i praktiken är avskaffad. Inte heller nämnde han något om de skillnader som fortfarande finns för kvinnor och män i rekryteringsprocessen. Det gjorde däremot ÖB. För det bör han ha en guldstjärna i protokollet.

Omvärlden ter sig allt mer hotfull. Inte minst, beklagligt nog, utvecklingen i Ryssland, som verkar befinna sig i en fallande spiral nedåt.
Som Bo Pellnäs mycket riktigt påpekade i sin artikel i SvD i söndags, måste omvärlden analyseras med en framförhållning på 30 år. Under 90-talet såg den analysen otvivelaktigt annorlunda ut i förhållande till dagens läge. Nu gäller det att dra slutsatserna av det.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig om detta. Vi kan tyvärr inte förutsätta att vi inte har något behov alls av en försvarsmakt kapabel till att försvara vårt territorium om 10, 20 eller 30 år. Allt för mycket kan hända.

    Jag har skrivit en uppsats om försvarsbeslutet 1925, som skar ner försvaret rejält med motiveringen att inget hot förelåg inom överskådlig framtid. Ett och ett halvt decennium senare låg Finland i krig med Sovjet och Tyskland hade ockuperat Danmark och Norge... Det är inte sannolikt att historien skulle upprepa sig på det sättet, men man borde ändå kunna dra vissa lärdomar av det.

    Niklas Carlsson

    SvaraRadera
  2. Ja, visst. Kan bara med om att jag håller med dig. Historien har en obehaglig förmåga att upprepa sig, men bara på ett sätt så man inte förstår det förrän det är för sent.

    SvaraRadera

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.