torsdag, januari 11, 2007

Odenberg i blåsten

I helgen drar ett av Sveriges årligen återkommande event igång: Konferensen Folk och Försvar, som traditionellt hålls i Sälen. Första gången jag var där hade jag ingen aning om att klädkoden var ”informell”, så medan riksdagsmän drog omkring i jeans och kängor och tjocka tröjor med muddar, kom jag i kritstrecksrandiga byxor. I år tänker jag inte göra det misstaget. Det blir Doctor Martins för hela slanten. Fast jag får nog putsa upp dem lite.

Vår nye försvarsminister Mikael Odenberg är en av talarna på Folk och försvar. I dagens Dagens Nyheter får han skäll för att vara alltför inriktad på kontroll och övervakning.

Det är viktigt att moderaterna inte hamnar i samma fälla som folkpartiet har gjort, och gör, med jämna mellanrum. Något parti måste hålla den liberala fanan högt. Så nej, vi ska inte ha ett samhälle där den e-post du skickar till mig från denna hemsida kan filtreras någonstans.

Däremot ska vi ha en effektiv underrättelsetjänst som gör sitt jobb och bevakar de element som bör bevakas. Där lämnar Säpo en del övrigt att önska.

1 kommentar:

  1. Vilka element ska då övervakas?
    Hur ska de övervakas?

    SvaraRadera

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.