onsdag, januari 24, 2007

Kapuscinskis skildringar bedövande

Kjell-Albin Abrahamsson är på radio. Då lyssnar man alltid lite extra. Jag hör honom tala om någon som gått bort, och min första tanke är att Vaclav Havel har dött. Havel har tidigare varit sjuk i cancer i olika omgångar. Men så hör jag Kapuscinskis namn nämnas och hjärtat sjunker en aning.

Ryszard Kapuscinski har som författare lämnat outplånligt intryck på mig, bland annat för hans fantastiska skildring av det sovjetiska imperiet i all dess grymhet. Boken Imperiet är en historisk exposé, en resa i då och nu genom Sovjet. En mästerlig bok som verkligen fick mig fast i det russofila.

Det sista jag läste av honom var På resa med Herodotos, också en typ av dubbel exponering i ett då och ett nu. Den tog mig inte lika hårt, men bitvis är miljöskildringarna alldeles bedövande.

En gång för länge sedan hade jag förmånen att sitta på en presskonferens med Ryszard Kapuscinski på bokmässan i Göteborg. Jag hade frågor på tungan men valde att hålla tyst, eftersom jag var så nervös.

Han dog alldeles för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.