torsdag, januari 28, 2010

Fredriksson i Moskva

Har just fått Stig Fredrikssons nya bok till redaktionen, Daterat Moskva. Den ingår i en rad böcker som just nu ligger på mitt nattduksbord och väntar på att bli lästa.

En annan sådan är Anna-Lena Lauréns bok om Tjetjenien: I bergen finns inga herrar. (Rec. i Barometern-OT här) Och en tredje är Ryszard Kapuscinskis postuma bok Reporterns självporträtt. (Rec. i DN här) De ligger där och tynger mitt samvete, för jag vet att de är förmodligen är mycket bra och jag vet att jag borde läsa dem – snarast! Men i bland väljer man att sjunka tillbaka i romaner i stället. I en faktatung tid är det ju rena rama oasen.

Jag hoppas att Stig Fredrikssons bok känns fräsch. Inledningen verkar lovande. Och han är ju en fantastisk korre, som jag (tyvärr) ännu inte haft nöjet att träffa. Ser verkligen fram emot att ta del av hans tankar.

Uppdatering: Hör senare på kvällen att Fredriksson fått medalj av kungen "för betydelsefulla insatser som journalist och korrespondent". Trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.