måndag, december 27, 2010

Inget torn i St.Petersburg!

God fortsättning!

Som jag har skrivit om tidigare, har ju Gazprom velat bygga ett gigantiskt torn mitt i St.Petersburg, mitt emot den historiska Smolnyjkatedralen, på andra sidan floden. Här finns bilder på tornet.

Protesterna mot detta bygge har varit omfattande, vilket jag verkligen sympatiserar med.

Och nu, den 23 december, kan man läsa i St:Petersburg Times att planerna på Okhta Center har blivit avskrivna. Inga vidare planer finns numera på att bygga skrapan.

Man kan säga phew! Men man kan också fundera över opinionens inverkan i denna affär. Det lönar sig att protestera, även i Ryssland. Efter sju sorger och åtta bedrövelser får stadsborna sin belöning. En viktig seger!!

Här har jag skrivit om tornet den 3/2- 10 när SvD vaknade och rapporterade. Men det var ungefär ett halvår efter detta blogginlägget, skrivet i september 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.