måndag, maj 09, 2011

Vaksberg är död...

En sorglig nyhet kommer för mig så här i sen timma, när jag egentligen borde ligga till kojs. Arkadij Vaksberg är död. Under mina studier i Lund 92-97 utgjorde hans texter i Svenskan ständiga godbitar och intressanta infallsvinklar på utvecklingen i Ryssland.

Hans, vad jag tänker på som "röda serie" av böcker om Sovjet (bara baserad på färgen på skyddsomslagen) - Lubjanka, Herrar och Lakejer, Sovjetmaffian  - är verkliga uppgörelser med både dåtid och samtid. Och även en rejäl uppgörelse med vänsterrörelserna i Väst, vilka lät sig ledas av Sovjets och Kinas slagord som dumma kreatur.

Hans texter är inte lättflörtade, (Giftlaboratoriet var det verkligen inte) utan snarare med många vindlingar. De är alltid mycket väl underbyggda.

Under taggen Waxberg finns allt jag skrivit om denne man. Ursäkta, förresten, att jag använder olika transkriberingar.

RIP!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen - och kul att du vill kommentera! Som princip anser jag att alla bör debattera med öppna kort - tala således om vem du är! Bloggkommentarerna granskas innan de publiceras.